ingin tahu

View previous topic View next topic Go down

ingin tahu

Post by adikna82 on Wed Oct 22, 2008 11:01 pm

assalamualaikum...ust
ana ada persoalan..kita ada memelihara seekor kucing, dan amat menyayangi kucing itu.tiba2 kucing tu meninggal( mati).
1- apakah hukum sekiranya kita meratapi / menangisi atas kematiannya, adakah di kira berdosa?
2- adakah itu di anggap sebagai kita menolak ketentuan Ilahi?

adikna82
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 6
Registration date : 2008-04-07

View user profile

Back to top Go down

Re: ingin tahu

Post by shauqi on Mon Oct 27, 2008 2:02 pm

waalaikumsalam....

takde masalah kalau sedih terhadap kucing yg mati... nak menangis pun takpe... tapi jgn sampai meratap dan meraung kerana perbuatan meratap dan meraung itu dilarang dalam ajaran Islam kerana ia seolah menolak takdir Allah... tapi kalau sekadar bersedih dan menangis... itu perkara biasa... nampaknya sayang sungguh kat kucing tu ye.. Very Happy

_________________
Jemput ke blog ana di alamat:
www.ustazshauqi.blogspot.com

shauqi
Moderator
Moderator

Number of posts : 154
Registration date : 2008-03-25

View user profile

Back to top Go down

Re: ingin tahu

Post by adikna82 on Mon Nov 03, 2008 10:10 pm

Assalamualaikum...ust.
Syukran jazilan atas penerangan ust.sebenarnya ana suka dgn kucing, kadang2 dialah tempat utk ana luahkan masalah, dia juga tlh menceriakan hidup ana.Ana bersyukur walaupun dia dah tak ada tp ALLAH masih kekalkan anaknya utk menemani ana.
Ana ada terdengar 1 ceramah yg mengatakan jika kita berbuat baik dgn kucing, insyaallah dia akn mendoakan kita.
Ust,benarkah doa seekor kucing mudah dimakbulkan oleh ALLAH?

adikna82
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 6
Registration date : 2008-04-07

View user profile

Back to top Go down

Re: ingin tahu

Post by Sponsored content Today at 1:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum