nama untuk anak

View previous topic View next topic Go down

nama untuk anak

Post by baju_biru on Wed Sep 03, 2008 5:50 pm

assalamualaikum,
ustaz, saya ingin mengetahui makna di sebalik perkataan berikut;
buat pengetahuan ustaz saya tidak mengetahui langsung tentang bahasa arab
tujuan saya untuk diberikan kepada anak yang bakal dilahirkan
نور اكرمي ورد ا sekiaranya perempuan
محمد ارحم حازم sekiranya lelaki

Ikutkan pada carian internet nama-nama bayi muslim
Arham = Yang mesra

Hazim = Tegas, cermat, bijak
Hazim jika saya meletakkan nama tersebut kepada Haziemi, adakah ianya akan mengubah
maksud perkataan dan bagaimana pula ejaannya dalam bahasa arab.
Dan saya telah membuat google translated bagi arabic-english
اكرمي n. generosity, kindness, open handedness, geniality, hospitality, munificence
وردا -- Arrived

حازمي Resolute

Harap ustaz dapat menyelesaikan persoalan saya ini.
terima kasih

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Wed Sep 03, 2008 6:37 pm

Wassalam wm wb
Ana cuba apa yang termampu

Nur Akrami wardah (atau warda)
Nur: cahaya
Akram: yang paling mulia, dan makna2 dalam bahasa Inggeris yang baju_biru sebutkan tadi
Wardah: bunga ros, dalam bahasa dialek disebut warda
Ia tidak menjadi makna arrived, lainlah kalau sebut wuruda

Arham: yang paling penyayang
Hazim: yang tegas dan bersungguh, mantap. Dan ini ana bawa maknanya dari kamus inggeris:
resolute, firm, steadfast, unflinching, unwavering, unhesitating, strong-willed, sturdy, gritty; severe, strict, hardhanded, stringent, austere; drastic, tough; decisive, definitive
judicious, prudent, reasonable

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Thu Sep 04, 2008 6:18 pm

Terima kasih ustaz,
wardah- وردا
apa yang saya berikan adalah wirda
melalui pertanyaan kepada ustaz maksud

وردا

Wirda makna yang popular ialah wirid
amalan zikir yang ada riwayat dari RasuluLlaah

harap ustaz jelaskan lagi makna tersebut dan
adakah ianya sesuai untuk diletakkan pada nama bayi...
satu lagi persoalan saya..
Haziemi.. sekiranya tidak keberatan minta bantuan ustaz untuk
jelaskan dengan lanjut dan cara ejaan dalam bahasa arab

Ini mengikut ejaan jawi kita
Nur Akrimie Wirda
Muhammad Arham Haziemi
semoga ustaz dapat membantu
terima kasih

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Mon Sep 08, 2008 12:20 pm

Maaf kerana lewat menjawab..
Makna nama2 tu seperti yang saya sebutkan sebelum ini

Akrimie : Akrimi, asalnya adalah seperti kita mengatakan kepada seseorang perempuan: muliakanlah. Kalau kita kepada orang lelaki: akrim

Wirda atau wirdan atau wird boleh difahami membawa maksud wirid2 dari al-quran dan sunnah.
Haziemi = Hazimi boleh difahami kalau dirujuk kepada anak tadi: anak lelakiku yang tegas dan bersungguh2

Ejaan dalam Arab mungkin berikut:

نور أكرمي وردا
محمد أرحم حازمي

hazimi juga merujuk kepada salah satu kabilah arab, atau pun keturunan arab yang wujud hingga ke hari ini

Tetapi kalau dibaca sebagai
هازمي

Ia bermaksud yang menghancurkan saya
Wallahua`lam

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Mon Sep 08, 2008 5:42 pm

terima kasih dengan penjelasan ustaz,
maaf kerana masih menyoal persoalan berbangkit.
Buat pengetahuan ustaz adakah nama-nama tersebut
mempunyai kesinambungan.
Buat pengetahuan ustaz nama anak pertama dan kedua saya
Nur Amierah Rusyda
Muhammad Akmal Hakiemi.
Dan kedua-dua nama tersebut, banyak yang bersetuju dan
memberi pujian (maksud saya ada yang berpendapat baik dan
mempunyai makna dan kesinambungan)

Dari itu, mohon sekali ustaz meluangkan masa
untuk menjawab persoalan saya ini
Adakah nama tersebut sesuai diberikan kepada
anak yang bakal dilahirkan
Terima kasih sekali lagi

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Mon Sep 08, 2008 11:30 pm

wallahu a`lam

pada pandangan saya, kalau nak diterjemahkan
Nur Akrimie Wirda - cahaya muliakanlah wirid
Muhammad Arham Haziemi - Muhammad (yg terpuji) yang bersemangat kental yang paling penyayang dan bertimbang rasa
(haziemi dalam bahasa Arab boleh dalam 2 bentuk: حازمي atau حزيمي)

saya suka nama yang kedua, tidak berapa dengan yang pertama, kerana makna yang nampaknya tidak berapa konsisten

harap baju_biru cuba lagi bertanyakan pandangan ustaz/ustazah yang lain yang mahir bahasa Arab. mungkin saya nampak dan faham dari satu aspek/skop, mungkin orang lain memandang dari aspek yang lain, dan dapat berikan tafsiran yang lebih baik

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Thu Sep 11, 2008 11:59 am

terima kasih dengan penjelasan ustaz,

Apapun yang ustaz terangkan , saya akan terima.
Betul, saya masih ragu-ragu dengan nama pertama yang dicatatkan.
Hati saya banyak kepada nama kedua, bukan pertama.
tapi saya perlu mendapat kepastian tentang nama tersebut juga.
Walaupun teknologi scan telah wujud, tapi bagi saya
perlu stand by dengan nama perempuan dan lelaki.
Mohon penjelasan sekali lagi sekiranya saya meletakkan nama bagi anak
perempuan saya seperti berikut:
Nur Akriemi Wafda (وفدا )

Harap ustaz dapat membantu
terima kasih

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Thu Sep 11, 2008 10:59 pm

wafd (ataupun wafda) bermaksud tetamu, delegasi; ataupun kedatangan, dan kehadiran...

hmm, so maksudnya.. muliakanlah tetamu..

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Mon Sep 15, 2008 12:11 pm

terima kasih sekali lagi, ustaz
banyak membantu dalam mencari
makna. Apapun sekurang-kurang laman
ini yang diberikan seseorang dapat
menjawab persoalan saya.
terima kasih

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Mon Sep 15, 2008 8:14 pm

sama-sama
al `afw
ahlan wa sahlan

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

INGIN TAHU MAKSUD NAMA ANAK LELAKI

Post by nrhanaz on Fri Nov 07, 2008 11:52 am

Assalamualaikum Ustaz,

Saya rakan baru disini.. Salam perkenalan buat semua disini..

Insyaallah pada Feb 2009, sy bakal meninmang cahaya mata lelaki.Disini saya memohon pendapat semua untuk memberitahu maksud disebalik nama yg telah saya pilih ini. " Muhammad Izzat Al'fian.. cuma disini saya sudah research dan masih tidak menjumpai maksud "Al'fian atau ejaan dan maksud yang sesuai disebalik ejaan nama tersebut.

Ustaz atau ada dikalangan rakan-rakan yang buleh membantu..

Sekian, terima kasih.

nrhanaz
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Age: 34
Registration date: 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Mon Nov 10, 2008 1:40 pm

wslm wm wb

Al'fian ru bagaimana pronunciation nya?

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by nrhanaz on Tue Nov 11, 2008 11:06 am

Assalamualaikum..

Maaf Ustaz, pembetulan ejaan

Al'fian = Alfian <-- Maksud nama Alfian

Muhammad Izzat Alfian ?

terima kasih ustaz

nrhanaz
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Age: 34
Registration date: 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Tue Nov 11, 2008 4:13 pm

wslm..

nama alfian susah nak ditakwilkan, setakat yang saya nampak.. (kadang2 lain orang, lain dia nampak Smile)

alfiyy = milenium
alfiyyan = 2 milenium
ulfah = kelembutan, kemesraan
alif = yang lembut, mesra, rapat

wallahua`lam

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Erti nama & ejaan jawi yang betul tanpa menukar makna

Post by Ameera on Tue Nov 11, 2008 7:57 pm

Assalamualaikum ustaz!
Saya seorg guru ugama di Brunei Darussalam.
Masaalah saya,Saya ingin mengetahui ejaan jawi yg betul bagi nama-nama yang saya senaraikan nanti dan maknanya jika sekiranya ada ini adalah kerana saya khuatir akan menyebabkan tertukar makna jika dieja dengan salah.
Senarai nama:-
1.Suriyana Tahamid
2.Hardinie Masri
3.Najman Adnan
4.Ameerul Adib Zinuddin
5.Raziqhan Ramllih
6.Safwan Salleh
7.Hamizan Isa
8.Khairul Fitri Baharin
9.Asrul Akmal Adib Zinuddin
10.Afif Ruzaini Sofian
11.Akmal Hakimi
12.Hanis safwan Sahrin
13.Fitri Suardy sawali
14.Suady
15.Afifah Syakirah
16.Haziqah Kepli
17.Aiman Syafiqah
18.NurSyamimi Nurhasman
19.Azimatul Azirah
20.Nabilasastriyah
21.Nurul Ummi Atiqah Afina Jefry
22.Amirul Fadhli Manan
23.amirul Hafiz
24.Syazwan
25.Hasrin
26.Raziq Akmal Hairolshah
27.Haziyah kepli

Segala bantuan ustaz sangat-sangat saya harapkan, maafkan jika sekiranya membebankan ustaz.
sekian wassalam.

Ameera
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Registration date: 2008-11-08

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by nrhanaz on Wed Nov 12, 2008 11:34 am

Assalamualaikum Ustaz..

Terima kasih di atas terjemahan nama itu.

Akhirnya saya telah mendapat nama yang sesuai "Muhammad Izzat Alfiyyan"..

Pada pendapat ustaz.. baikkah makna nama yang saya pilih ini pada pandangan ustaz?

Ada sesetengah pendapat mengatakan jika ingin memilih nama anak seeloknya meletakkan nama yang tidak terlalu berat, bila dewasa nnt susah seseorg anak itu nk bawa.. ya ke ustaz?

Pd terjemahan "alfiyyan" bermaksud = 2 milenium..mcm berat sangat aje bunyinye ustaz Very Happy

Terima Kasih.

nrhanaz
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Age: 34
Registration date: 2008-11-07

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Sat Nov 15, 2008 9:23 pm

wslm..
kepada ameera.. saya minta maaf kerana perlukan sedikit masa untuk "mentakwilkan" sebahagian nama2 tu, kebetulan agak sibuk sikit sekarang. Insha Allah dalam masa terdekat ni..

kepada nrhanaz, nama insha Allah menjadi baik atas maksud yang kita mahukan dari nama itu, bila kita panggilkannya

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Tue Nov 18, 2008 11:37 am

assalamualaikum,
masih dengan persoalan nama anakl
baru-baru ini termimpi untuk nama anak lelaki
محمد أرحم رَحِيْمِى - muhammad arham rahiemi
bila dirujuk kepada buku nama-nama anak
rahimi bermaksud kesayanganku
adakah ianya tepat
dan
apakah mana untuk hamiezi
حَمِيْزِ
dan apakah makna bagi nama amrina
macam dalam doa "min amrina rasyada"
amrina dalam ejaan arab?
dan
adakah ia juga merupa kata 'ism - urusan
harap ustaz dapat membantu
p/s- carian google tak dapat membantu untuk
mendapatkan makna bagi perkataan tersebut
hanya terjemaah
boleh uztaz tolong berikan link google translator
terima kasih

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Tue Nov 25, 2008 7:03 pm

wslm wm wb.
rahimi, yang mengasihiku, atau pengasih milikku

hamizi, saya tidak menemukan makna yang baik, ia seperti mengata

amrina (asal amruna) bermaksud urusan kami. urusan di sini adalah umum, ada pelbagai maksud

link kepada google translator: http://translate.google.com

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Fri Nov 28, 2008 11:19 pm

akum ustaz,
terima kasih menjawab persoalan saya..
telah melahirkan anak perempuan
tapi ramai yang tidak bersetuju dengan
nama yang dicari
bagaimana pula sekiranya
nur aleena wafiya
الین وفیه
adakah nama ini sesuai
harap ustaz dapat jawab secepat mungkin

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Sat Nov 29, 2008 2:56 pm

wslm wm wb.

وفي

Wafiy (perempuan=wafiyyah) bermaksud yang setia, jujur, ikhlas, amanah.


واف

Wafi (perempuan=wafiyah) bermaksud penuh, sempurna.

Dalam bahasa arab, terutamanya dialek, wafiyah atau wafiya, tidak banyak berbeza

Aleena
Nama ini agak susah nak saya rungkaikan.
Yang dekat dan sedap maknanya ialah A`li, bermaksud yang tinggi.

عالي


Jadi, Nur Aleena boleh dimaksudkan sebagai cahaya ketinggian kami

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Sat Nov 29, 2008 6:59 pm

akum,
terima kasih terlebih dahulu..
Bila adik mengemukakan cadangan nama
Nur Amna Daamiya- damia
امنه دامياء


Ikut Carian Google
damia داميأ
Berdarah

dan
ikut pada buku
Adakah maknanya
Cahaya Keselamatan , Kebijakan dan keberkatan
harap ustaz dapat membantu
dan mungkin carian terakhir
sebab ramai keluarga yang bersetuju
terima kasih sekali lagi
kerana banyak membantu

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Sat Nov 29, 2008 7:35 pm

terjumpa di internet, tapi belum dapat pastikan lagi (tengah ada kelas malam):

Damia'|دامياء|Kebajikan, keberkatan

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Sat Nov 29, 2008 9:25 pm

Ok, ana dah semak.
betul maknanya.

Damia'|دامياء|Kebajikan, keberkatan

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Sun Nov 30, 2008 11:13 pm

alhamdulillah,
dengan persetujuan
Ibu dan Mertua...
Akhirnya sama-sama sepakat
memberi nama
Nur Amna Wafieya
نر امنه وفي
Cahaya Keselamatan , yang jujur,setia, ikhlas dan amanah
Harapan saya nama ini diberkatiNya
Insyaallah akan didaftarkan pada Selasa nanti
Kepada Ustaz,
Terima kasih diucapkan
walaupun sibuk dengan kelas
melayani pertanyaan saya ini..
Dan perkara ini tidak berlaku sekiranya
saya sediakan lebih banyak nama..
seperti yang saya katakan dalam posting yang di atas..
hati saya banyak kepada nama anak lelaki..
memandangkan banyak orang tua2 mengatakan
saya akan melahirkan anak lelaki..
Tetapi berlaku disebaliknya..
Apapun saya terima dengan hati penuh syukur
kerana telah selamat melahirkan anak yang ketiga ini..
Terima kasih sekali lagi

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Mon Dec 01, 2008 7:00 am

ahlan wa sahlan..
moga Allah berkati dan lindungi anak dan ibunya, serta seluruh keluarganya.

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by baju_biru on Mon Dec 01, 2008 10:53 pm

insyaallah

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts: 15
Registration date: 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by Ameera on Wed Dec 03, 2008 11:55 pm

Assalamualaikum ustaz!
maaf kerana menyusahkan ustaz, oleh kerana itu di sini telah saya menyenarai pendekkan nama-nama mengikut keutamaan.
Senarai nama:-
Suriyana Tahamid
Hardinie Masri
Akmal Hakimi
Hanis safwan Sahrin
Fitri Suardy sawali
Suady
.Afifah Syakirah
Haziqah Kepli
Amirul Fadhli Manan
amirul Hafiz
Syazwan
Hasrin
Raziq Akmal Hairolshah
Haziyah kepli

semoga dgn ini dpt mengurangkn beban ustaz,amin
sekian wassalam.

Ameera
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Registration date: 2008-11-08

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Thu Dec 04, 2008 6:49 am

Ameera wrote:Assalamualaikum ustaz!
maaf kerana menyusahkan ustaz, oleh kerana itu di sini telah saya menyenarai pendekkan nama-nama mengikut keutamaan.
Senarai nama:-
Suriyana Tahamid
Hardinie Masri
Akmal Hakimi
Hanis safwan Sahrin
Fitri Suardy sawali
Suady
.Afifah Syakirah
Haziqah Kepli
Amirul Fadhli Manan
amirul Hafiz
Syazwan
Hasrin
Raziq Akmal Hairolshah
Haziyah kepli

semoga dgn ini dpt mengurangkn beban ustaz,amin
sekian wassalam.


Wslm wm wb.
Maafkan saya kerana memang tak sempat nak perhatikan satu persatu nama tu. Sebenarnya kalau nak diperhalusi memang memakan masa yang lama. Sebenarnya sesetengah nama kita ni, kalau dikekalkan dalam ejaan jawinya yang biasa, tidak ada makna dalam bahasa Arab.

Di sini saya huraikan secara ringkas, dan saya tuliskan namanya mengikut vocab arab yang terdekat.

Suriyana Tahamid

سريانا تحميد

Takwinlan terdekat:
sarayan: perjalanan sesuatu perkara
tahmid: pujian

Hardinie Masri

حرداني مصري

Takwinlan terdekat:
Hardan: yang marah, yang merajuk
Hardani: si pemarahku, si seperajuk ku (anakku yang perajuk)
Masri: orang mesir

Akmal Hakimi

أكمل حكيمي

Takwinlan terdekat:
Akmal: yang sempurna, tersempurna
Hakim: yang bijak
Hakimi: orang bijakku (anakku yang bijak)

Hanis safwan Sahrin

أنيس صفوان سحر / شهر

Takwinlan terdekat:
Anis: yang mesra, yang baik
Safwan: yang suci, yang ikhlas
Sahrin : paru-paru, dada
Syahrin: bulan

Fitri Suardy sawali

فطري

Takwinlan terdekat:
Fitrahku
Yang lain tidak dapat dikesan, perlu takwilan yang jauh

Suady

سيدي

Takwinlan terdekat:
Sayyidi: tuan saya

.Afifah Syakirah

غفيفة شاكرة

Takwinlan terdekat:
Afifah: yang suci, bermaruah
Syakirah: yang mensyukuri

Haziqah Kepli

حذقة كفلي / ذوالكفل

Takwinlan terdekat:
Haziqah: yang cerdik
Zulkifli: nama nabi, yang mempunyai kurnia dan jaminan dari Allah, yang menjamin umatnya

Amirul Fadhli Manan

أمير الفضل منان

Takwinlan terdekat:
Amirul Fadhli: ketua kebaikan, putera kebaikan
Mannan: yang suka memberi, pemurah

amirul Hafiz

أمير الحفيظ

Takwinlan terdekat:
Amirul hafiz: ketua yang menjaga

Syazwan

شذو

Takwinlan terdekat:
Syazwan: bauan kasturi

Hasrin

حذر / حسر

Takwinlan terdekat:
Hazrin: berhati-hati
Hasrin: kepenatan, penyesalan

Raziq Akmal Hairolshah

رازق أكمل خير الشاه

Takwinlan terdekat:
Raziq: memberi rezeki
Akmal: yang sempurna
Khairul Shah: sebaik2 kambing
(shah ada makna tertentu dalam bahasa Parsi, bukan bahasa Arab)

Haziyah kepli

حظية كفلي / ذو الكفل

Takwinlan terdekat:
Haziyyah: yang disayangi,
Zulkifli: nama nabi, yang mempunyai kurnia dan jaminan dari Allah, yang menjamin umatnya

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by Ameera on Thu Dec 04, 2008 9:54 pm

الحمد الله
terima kasih diatas usaha ustaz, usaha ustaz sangat-sangat bermanfaat bagi saya.Semoga Allah memurahkan rezeki dan memperbanyakkan lagi Ilmu pengetahuan Ustaz, Amin..

Ameera
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Registration date: 2008-11-08

View user profile

Back to top Go down

nama untuk anak

Post by didie_faiez on Sat Apr 18, 2009 12:37 pm

Assalammualaikum Ustaz...

Maaf, mahu bertanyakan tentang maksud nama siti nur haziyah binti hazly dan bagaimana ejaannya di dalam tulisan jawi.

Adakah berlaku perbezaan maksud sekiranya ejaan haziyah ditukar ke hazeeyah?

didie_faiez
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 1
Registration date: 2009-04-18

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Tue Apr 21, 2009 2:19 am

wslm wm wb...
maaf ye, nama ni bagi saya tidak begitu bagus maknanya, setakat yang dapat saya cuba trace maknanya:

mungkin boleh ditakwil spt berikut:
هَاذِيَة yang mempesona, atau sangat teruja kegilaan.. dalam bahasa inggeris: raving (rave), delirious
asal maknanya bercakap sesuatu yang tidak difahami, kerana pelbagai sebab

هَزْلِيّ yang lawak

هُذَلِي nama kabilah arab

wallahua'lam

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

maksud nama

Post by hang tecik on Sat Aug 22, 2009 9:48 pm

assalamualaikum uztaz..
hmm...saya x pasti samada name saya mempunyai sebarang maksud:( oleh itu saya ingin bertanya
maksud nama ini :aressa helanie (jika ada)

semoga ustaz dapat membantu
terima kasih

hang tecik
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 3
Age: 26
Lokasi: melaka
Registration date: 2009-08-22

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by lamamora on Sat Dec 05, 2009 9:07 pm

Salam.

Boleh saya minta tolong ustaz ejakan nama ini dalam jawi:
Harraz Fannani (ikut dalam buku panduan bermakna yang warak, seniman)

Saya diberitahu ada satu perkataan yang dekat2 bunyinya dengan Harraz yang bermaksud tamak. Boleh minta tolong ustaz confirmkan kebenarannya?

Terima kasih

lamamora
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 1
Registration date: 2009-12-05

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by wirda on Thu Aug 12, 2010 10:39 am

salam.


boleh ustaz terang kan lebih dalam lagi maksud WIRDA
iaitu nama saya sendiri,

setelah saya baca diatas
Wirda atau wirdan atau wird boleh difahami membawa maksud wirid2 dari al-quran dan sunnah.

saya masih kurang faham akan maksudnya.

sebelum n saya pernah terbaca dalam 1 akhbar
maksud wirda = nisbah
saya agak keliru.
dan ada yang mengatakan maksud nama wirda itu, maksud yang tidak elok.
sebab itulah saya mencari dan memerlukan jawapan yang pasti...
terima kasih

wirda
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts: 1
Age: 27
Lokasi: bandar perda
Registration date: 2010-08-12

View user profile

Back to top Go down

Re: nama untuk anak

Post by zulismail on Sat Aug 21, 2010 11:46 am

boleh cuba untuk cari dalam kamus, untuk mendapatkan kepastian yang lebih meyakinkan.

dalam forum kita juga ada pelbagai kamus, online, pdf, dll

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts: 659
Age: 40
Lokasi: Selangor, Malaysia
Registration date: 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum