Apa bezanya

View previous topic View next topic Go down

Apa bezanya

Post by aizamm on Wed Sep 02, 2009 1:52 pm

slm ustaz/teman-teman yg lain

saya ada satu soalan

Apa Beza antara huruf 'ya' (i)dan 'ya-nun' (iina)(minta maaf,saya tk ada kekunci arab)utk menyatakan 'muannath' nya sesuatu fi'il.

Contohnya bagi fi'il tatruku (awak tinggalkan-L), kita akan sebut tatrukiina, utk perempuan. Akan tetapi, kenapa bagi fi'il cthnya ta'kula (Awak makan-L) kita sebut ta'kuli bukannya ta'kuliina?


syukran

aizamm
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 10
Registration date : 2009-08-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa bezanya

Post by zulismail on Thu Sep 03, 2009 7:48 am

wslm wm wb
saya rasa aizamm terlepas pandang satu dua faktor nahu dalam ayat yang aizamm jumpa kalimah ta'kuli tu...

sebabnya, memang kalau anti: ta'kuliina bukan ta'kuli
ia menjadi ta'kuli kerana faktor2 seperti adanya faktor nasb dan jazm sebelumnya, macam ada kalimah sebelumnya: an, kay, hatta, li dll

faktor2 ni menghilangkan nun

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

ye tak ye lah

Post by aizamm on Thu Sep 03, 2009 10:19 am

slm ustaz.

Jazakalahh utk pencerahan. Memang ada kalimah 'an' sebelumnya. Ayat penuhnya mcm ni. Maazaa turiidiina an ta'kuli? hmm, nasb dan jazm tu ringkasnya mcmna ye? kalau tengok pd contoh ustaz tu rasanya boleh fhm sikit2. Mcm 'maazaa' sebelum turiidiina tu msk dlm kategori mana plk?

Akhirnya syukran ya ustaz, sbb sabar dengan macm2 soalan dr forumers. Yg asas2 plk tu. TQVM

aizamm
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 10
Registration date : 2009-08-11

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa bezanya

Post by zulismail on Mon Sep 07, 2009 3:57 pm

wslm wm wb.
sebenarnya tidak asas juga soalan ni. Ia membabitkan ilmu nahu, yang kalau didalami memang memakan masa yang lama. Di sesetengah universiti2 Arab, nahu diajar sehingga ke 4 level.

tapi memang boleh dipermudahkan...

hmmm... terduduk juga nak permudahkan cerita nahu ni...
umumnya ia berkaitan dengan al-af`al al-khamsah dalam al fi`l al mudhari`
ia tidak boleh menerima tanda dhammah, fathah dan sukun sebagai hukum marfu`, mansub dan majzum. so sebagai gantinya, dihilangkan atau dikekalkan nun itu.

al-af`al al-khamsah :

تفعلين
تفعلان
تفعلون
يفعلان
يفعلون


asalnya ia marfu', lalu dikekalkan nun.
antara faktor2 yang boleh membuatkan jatuh hukum mansub adalah dengan wujudnya salah satu dari huruf2 nasab seperti rangkaian an, lan, izan, kay, lalu dihilangkan nun.
antara faktor2 yang boleh membuatkan jatuh hukum majzum adalah dengan wujudnya salah satu dari huruf2 jazm seperti rangkaian la, lam, li, lamma, lalu dihilangkan nun.

Maza adalah ism al-istifham, tiada kaitan dengan nun yang hilang tadi. Ia biasanya menjadi mubtada.

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Apa bezanya

Post by baju_biru on Wed Dec 02, 2009 5:17 pm

assalamualaikum..

saya tumpang ajer posting nie..
apa bezanya antara istilah
khitan dan khatan
tq

baju_biru
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 15
Registration date : 2008-09-02

View user profile

Back to top Go down

Re: Apa bezanya

Post by zulismail on Wed Dec 09, 2009 7:57 am

wslm wm wb

khitan sama makna dengan khatn, iaitu bersunat
tetapi khatan sebenarnya membawa maksud abang atau adik ipar lelaki, dan juga bermaksud menantu lelaki

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Apa bezanya

Post by Sponsored content Today at 4:00 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum