mohon bantuan

View previous topic View next topic Go down

mohon bantuan

Post by aizamm on Wed Aug 12, 2009 1:48 pm

salam ustaz..

saya baru kat sini

Mohon maaf, tp saya ada kemusykilan sikit lah ustaz

Ada satu ayat berbunyi : " maa ahabbu alfawaakih ilaika? "

pertamanya, apa maksud ilaika?(p'kataan 'ka' tu,saya fhm). Adakah ia bermaksud paling awak (ilaika) suka (ahabbu)?

kedua, boleh tk kalau ayat dia tu saya buat macam ni :

maa alfawakih ahabbu ilaika? atau ada cara lain nk susun ayat tu.

maaf ya ustaz, kalau soalan saya ni..asas sangat.

syukran jaziilan

aizamm
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 10
Registration date : 2009-08-11

View user profile

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by zulismail on Sat Aug 15, 2009 9:28 am

wslm wm wb
terjemahan harfi:
apakah, yang paling disukai, daripada segala macam jenis buahan, kepada kamu atau di sisi kamu.

terjemahan yang sesuai:
apakah buah yang paling kamu sukai

ahabbu bermaksud yang paling disukai, atas wazan af`al
seperti akthar:paling banyak, ab`ad:paling jauh, aqrab:paling dekat

ahabbu memang perlu kepada ila. itu adalah kaedah dalam bahasa arab.
sesetengah kata kerja dan kata nama dalam bahasa arab memang perlu kepada huruf jar tertentu untuk membentuk makna tertentu.

dan perlu diingat, kombinasi ini mungkin tidak dapat diterima dalam logik bahasa lain seperti bahasa Melayu.

seperti: ahabbu ilayka
kita faham: paling disukai kepada kamu
makna sebenarnya: yang kamu paling sukai


bentuk ayat lain, selain dari yang tadi, nampaknya macam tidak kena
wallahua`lam

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by Dierra96 on Wed Sep 30, 2009 9:54 pm

assalamualaikum....
sya org bru d sni...
sya nk brtnya...
apa mksud alqatho fhi...??? Very Happy

Dierra96
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 4
Registration date : 2009-09-10

View user profile

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by cahaya on Wed Sep 30, 2009 10:46 pm

Alamak diera kena tanya ust lah. sy tak brapa fahm sebab tulis dalam rumi ni susah sikit nak dapat makna sbb tak tahu ejaan sebenar.

saya pun nak tanya apa maksud yg d kehendakki dlm uslub ayat
" ya laha min ijazah !" Penggunaan " ya laha" tu utk apa ye?

cahaya
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 20
Lokasi : Rengit Batu Pahat
Registration date : 2009-08-01

View user profile

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by zulismail on Thu Oct 15, 2009 4:38 pm

Dierra96 wrote:assalamualaikum....
sya org bru d sni...
sya nk brtnya...
apa mksud alqatho fhi...??? Very Happy

kalau ejaannya begini:

القطاة في

maknanya ialah "burung belibis di..."

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by zulismail on Thu Oct 15, 2009 4:41 pm

cahaya wrote:
" ya laha min ijazah !" Penggunaan " ya laha" tu utk apa ye?

Ya lahu atau Ya laha ini biasanya digunakan untuk melambangkan rasa terkejut, takjub, sama ada suka mahupun tidak suka.
Di sini mungkin ia bermakna: hebatnya cuti ni (kalau suka), atau : teruknya cutinya (kalau tidak suka)

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by cahaya on Fri Nov 20, 2009 9:40 pm

شكرن يا استاذ

cahaya
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 20
Lokasi : Rengit Batu Pahat
Registration date : 2009-08-01

View user profile

Back to top Go down

Re: mohon bantuan

Post by Sponsored content Today at 3:18 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum