antara haid dan isthiadah

View previous topic View next topic Go down

antara haid dan isthiadah

Post by sitiey on Wed May 06, 2009 6:29 pm

assalamualaikum....penting sgt...saya keliru ttg kedatangan haid saya selepas memakai implanon ( perancang keluarga)...saya mmg faham ...selepas 15 hari kedatanagn haid..selebihnya itu sudah boleh bersembahyang...persoalan saya ialah..saya bagi contoh saya datang bulan 19.03 hingga 25/03...ini bermakna 7 hari selepas 4 hari iaitu 29.03 saya datang haid lagi hingga 05.04....adakah masa ini saya boleh sembahyang...????. saya ada dengar Halaqah prof o&g ada mengatakan kitaran haid adalah 3 minggu...tapi nak kira macamana adakah 29.04 dikira hari pertama saya tak nak lalai... Crying or Very sad takut gak nak sembahyang..camana saya nak bezakan darah isthiadah dengan haid...ada gak saya baca darah haid berwarna hitam..manakala selain warna hitam darah isthiadah...saya tak boleh nak beza lah...mmg tak reti..rasa macam sama jer...nak saya bukak...tpi kalo makan pil perancang pon...risiko yang sama gak akan saya lalui...tolong saya iya ustaz dan kengkawan....terima kasih bebanyak... Smile

sitiey
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 2
Registration date : 2009-05-06

View user profile

Back to top Go down

Re: antara haid dan isthiadah

Post by shauqi on Thu Jun 11, 2009 3:21 am

salam...

antara tarikh 19.3 hingga 5.4 masih lagi dalam lingkungan 15 hari... so masih dikira haid menurut mazhab syafei. ada org boleh beza darah haid dan istihadah...ini mudah baginya, bagi mereka yg tak boleh beza... kena kira kalau dah lebih 15 hari daripada datangnya haid pada hari pertama, maka dikira istihadhah.

wallahu'alam

_________________
Jemput ke blog ana di alamat:
www.ustazshauqi.blogspot.com

shauqi
Moderator
Moderator

Number of posts : 154
Registration date : 2008-03-25

View user profile

Back to top Go down

Re: antara haid dan isthiadah

Post by ceri merah on Sat Jan 14, 2012 2:31 pm

salam ust..sy nk tanye ckit psl haid.kitaran biasa sy adalah 28 hari.masalahnya,haid sy kebiasaanya 12-15 hari.andai kata pd 1 bulan itu,haid sy berhenti hari ke 15 dan keluar semula pd hari ke 28,bermakna,tempoh sy suci tidak smpai 15 hari....adakah haid yg keluar pd hari ke 28 itu dikira istihadah sdgkn ciri2nya langsung tidak seperti darah istihadah.atau sy perlu mengambil tempoh suci 14 hari dan tempoh haid 14 hari???jzkk....

ceri merah
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 1
Registration date : 2012-01-14

View user profile

Back to top Go down

Re: antara haid dan isthiadah

Post by Sponsored content Today at 3:55 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum