Tidur petang sunnah ?

View previous topic View next topic Go down

Tidur petang sunnah ?

Post by azri on Fri Apr 24, 2009 3:17 pm

Salam Ustaz,

Tidur sekejap petang itu sunnah ? Kalau ye , boleh ustaz bari hadis nya ?

azri
Banyak Dah Join
Banyak Dah Join

Number of posts : 70
Lokasi : Selangor
Registration date : 2008-11-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Tidur petang sunnah ?

Post by Qusyairy Chan on Sat Apr 25, 2009 1:08 am

salam..setau ana, tidur tgh hari je yg sunnah, tapi x pasti selepas zohor atau sebelum..itupun dalam jangka masa yang tak lama sgt..

petang selepas asar makruh..sbb akan mewarisi kegilaan...dulu2 org ckp gitu.. tapi org zaman sekarang ikut dan jer mana nak.. Sleep Sleep Sleep

Qusyairy Chan
Senior Member
Senior Member

Number of posts : 163
Age : 31
Lokasi : between heaven
Registration date : 2008-03-23

View user profile http://qusyairychan.blog.friendster.com/

Back to top Go down

Re: Tidur petang sunnah ?

Post by azri on Sun May 10, 2009 11:35 am

Ana nak dalil tentang tidur tengah hari ke petang ikut sunnah. Kat sekolah asrama penuh, tak ada rest langsung. ana nampak kat surau/masjid nya budak budak dok tertidur masa berzikir/doa. Macammana nak kyusuk. Tak tau lah warden mereka ni tak tau sunnah

azri
Banyak Dah Join
Banyak Dah Join

Number of posts : 70
Lokasi : Selangor
Registration date : 2008-11-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Tidur petang sunnah ?

Post by Qusyairy Chan on Mon May 11, 2009 11:44 pm

lor...no komen..tapi kalau semua orang tidur tghari/petang dengan alasan sunnah..nnt ada la pekerja2 yang mengambil kesempatan untuk tidur semata2 alasannya sunnah.. ana pun penah dok asrama penuh..dah namaya pun PENUH,..so mmg penuh la kan.. xper..kita tunggu ustaz syauqi upload kan hadith nya..

p/s ana ngajar petang..rugi la ana x dapat pahala sunat tidur tghari/ptg... Sleep zulzul10

Qusyairy Chan
Senior Member
Senior Member

Number of posts : 163
Age : 31
Lokasi : between heaven
Registration date : 2008-03-23

View user profile http://qusyairychan.blog.friendster.com/

Back to top Go down

Re: Tidur petang sunnah ?

Post by shauqi on Thu Jun 11, 2009 2:57 am

Salam...

Qailulah ialah tidur tengahari biasanya sebelum waktu zohor dalam jangka waktu yang sekejap sahaja ... lebih kurang 15 minit atau 30 minit sahaja.

Dalam kitab Fiqhus Sunnah terdapat keterangan sebagai berikut:
فعن ابن عمر قال: كنا في زمن رسول الله صلى الله عليه وسلم ننام في المسجد نقيل فيه ونحن شباب.

Terdapat sebuah hadis dari Ibnu Umar, beliau berkata, "Kami (para sahabat) pada zaman Rasulullah Saw. suka tidur di masjid, kami tidur qailulah (tidur tengah hari) di dalamnya, dan kami pada waktu itu masih muda-muda." (Kitab Fiqhus Sunnah, Juz I, hal. 252)

Anas bin Malik radhiyallahu anhu berkata:
كُنَّا نُبَكِّرُ بِالْجُمُعَةِ وَنَقِيْلُ بَعْدَ الْجُمُعَةِ
Kami tabkir (bersegera datang ke masjid) untuk menanti pelaksanaan shalat Jumaat dan kami ‘qailulah’ setelah solat Jumaat. (HR. Al-Bukhari no. 905)

Imam Al Ghazali di dalam kitab ‘Ihya Ulumuddin’ telah berkata: “Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor.”

_________________
Jemput ke blog ana di alamat:
www.ustazshauqi.blogspot.com

shauqi
Moderator
Moderator

Number of posts : 154
Registration date : 2008-03-25

View user profile

Back to top Go down

Re: Tidur petang sunnah ?

Post by Sponsored content Today at 1:52 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum