Assalamualaikum..

View previous topic View next topic Go down

Assalamualaikum..

Post by Pelajar Baru on Fri Feb 27, 2009 2:48 am

Ana Suffian Bin Azmie..
Mau blajar bahasa Arab..
bermula dr kosong..
Sila beri tunjuk ajar.. Very Happy

Pelajar Baru
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 5
Age : 30
Registration date : 2009-02-27

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Fri Feb 27, 2009 11:35 pm

Ahlan wa sahlan
Insha Allah, sama-sama bantu membantu

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by saeidah on Sat Feb 28, 2009 8:43 am

Assalamualaikum..

salam ukhwah fillah..
ismi saeidah..tholibah fi al jamiah al wathoniah al malizia
harap ust2 dan shbt2 dpt membantu ana utk memperkayakan lg perbendaharaan kata bahasa arab ana...
akhiran..syukran jazilan..barakallah fikum.. Smile

saeidah
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 3
Age : 29
Lokasi : Bangi, selangor
Registration date : 2009-02-25

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Tue Mar 03, 2009 12:14 am

wa'alaikumussalam
ahlan bik
insha Allah nata`awan

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

assalammualaikum....

Post by yaniez edzra on Wed Mar 18, 2009 5:17 pm

masaal khair....
ismi yanie...ana adrusu bi jamiah sarawak al-malizia...
al an...ana fi sanati sa'niah...
umri isnani waisyrun...
ustaz sy b'mnt nk blaja b.arb....
harap ustaz dpt bantu...
shukran jazilan ya ustaz.. Very Happy

yaniez edzra
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 1
Age : 29
Lokasi : UNIMAS, Sarawak
Registration date : 2009-03-18

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by dolphin on Fri Mar 27, 2009 8:09 am

salam perkenalan.
ingin sekali mendalami bahasa Arab.
tapi yang ada dalam kamus otak saya tak sampai 10 peratus.
semoga admin dan moderator yang lain dapat membantu..

dolphin
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 4
Registration date : 2009-03-26

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Sun Mar 29, 2009 1:04 pm

ahlan...

banyak tu 10% Smile
orang arab sendiri mungkin menguasai 40% dari perbendaharaan bahasa Arab yang luas tu

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by dolphin on Sun Mar 29, 2009 4:03 pm

hmm... maknanya bahasa arab ini sukarlah untuk dipelajari dan fahami..

dolphin
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 4
Registration date : 2009-03-26

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by najmiradhi on Tue Mar 31, 2009 2:03 am

salamz ustaz,

saya dah lame tinggal bahse arab,
cm ne nak stat balik ni??

tapi bile denga n bace bahse arab,
bleh fhm gak aa sket2.

najmiradhi
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 1
Registration date : 2009-03-31

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Wed Apr 01, 2009 9:48 pm

dolphin wrote:hmm... maknanya bahasa arab ini sukarlah untuk dipelajari dan fahami..

bukannya susah.. ia cuma bermaksud bahasa Arab ini luas dan kaya dengan vocab, dan mempunyai sistem tatabahasa yang mantap tetapi logik.

kenapa bahasa arab luas dan orang mungkin dalam 40% sahaja menguasai bahasa arab?
kerana kalau kita lihat kamus bahasa arab seperti "lisan al-Arab", tebalnya berbelas2 jilid..

tetapi tidak bermakna kena hafal semua "lisan al-Arab" baru boleh menguasai bahasa arab..
cukupla kot 2% Smile

kepada najmiradhi,
untuk memulakan balik, mulakan sahaja dengan apa yang mudah..
ayat2 dan zikir2 solat, sembang harian, apa sahaja yang membuatkan anda bersemangat

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by jun on Tue Apr 21, 2009 1:18 pm

salam perkenalan kepada semua ahli forum.thanks organizer!! Laughing

jun
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 1
Registration date : 2009-04-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Tue Apr 21, 2009 2:58 pm

ahlan wa sahlan bik

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by mustabsyirah on Sat May 02, 2009 9:58 pm

zulismail wrote:
dolphin wrote:hmm... maknanya bahasa arab ini sukarlah untuk dipelajari dan fahami..

bukannya susah.. ia cuma bermaksud bahasa Arab ini luas dan kaya dengan vocab, dan mempunyai sistem tatabahasa yang mantap tetapi logik.

kenapa bahasa arab luas dan orang mungkin dalam 40% sahaja menguasai bahasa arab?
kerana kalau kita lihat kamus bahasa arab seperti "lisan al-Arab", tebalnya berbelas2 jilid..

tetapi tidak bermakna kena hafal semua "lisan al-Arab" baru boleh menguasai bahasa arab..
cukupla kot 2% Smile

kepada najmiradhi,
untuk memulakan balik, mulakan sahaja dengan apa yang mudah..
ayat2 dan zikir2 solat, sembang harian, apa sahaja yang membuatkan anda bersemangat

Saya setuju dengan pendapat ustaz. Bahasa Arab bukanlah sukar. Ia sama saja dengan bahasa yang lain. Yang berbeza mungkin beberapa format tatabahasanya. Belajar bahasa bukan bermakna perlu mengingati dan mengetahui banyak perkataan baru boleh dikatakan mahir, tapi penggunaan bahasa yang kerap itu akan menjadikan seseorang itu mahir secara tidak langsung. Yang penting kena selalu mumarasah lughah (practise makes perfect)..Sama-samalah kita berusaha ke arah itu. WALLAHU'ALAM.

mustabsyirah
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 29
Registration date : 2009-04-30

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by sitiey on Wed May 06, 2009 5:11 pm

dolphin wrote:salam perkenalan.
ingin sekali mendalami bahasa Arab.
tapi yang ada dalam kamus otak saya tak sampai 10 peratus.
semoga admin dan moderator yang lain dapat membantu..

saya rasa kamus arab saya 0.5% jer kot...moga2 saya dapat belajar kt sini

sitiey
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 2
Registration date : 2009-05-06

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by zulismail on Wed May 06, 2009 7:07 pm

ahlan wa sahlan sitiey
Insha Allah sama2 membantu

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by muslimah_93 on Fri May 08, 2009 6:11 pm

Assalamualaikum....
ana berminat sgt nak blaja bahasa arab..
harap semua dapat bantu....insyaAllah.

muslimah_93
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 2
Age : 23
Lokasi : Tawau Sabah
Registration date : 2009-05-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by Qusyairy Chan on Sat May 09, 2009 12:50 pm

wsalam..
ahlan wasahlan muslimah_93..
jauh saudari kita nie...TAWAU sabah bah..
bounce cheers Basketball

Qusyairy Chan
Senior Member
Senior Member

Number of posts : 163
Age : 31
Lokasi : between heaven
Registration date : 2008-03-23

View user profile http://qusyairychan.blog.friendster.com/

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by muslimah_93 on Sat May 09, 2009 5:52 pm

Very Happy terima kasih Qusyairy...
jauh di mata dekat di hati....hihi

muslimah_93
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 2
Age : 23
Lokasi : Tawau Sabah
Registration date : 2009-05-08

View user profile

Back to top Go down

Re: Assalamualaikum..

Post by Sponsored content Today at 1:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum