KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

View previous topic View next topic Go down

KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by aunty on Thu Sep 18, 2008 11:35 am

SALAMS ustaz..Aunty baru mula belajar bahasa Arab dan didapati tanpa kaedah yang sistematik memang sukar bagi seseorang itu untuk mempelajari bahasa Arab.

Diharapkan agar ustaz dapat menyatakan kaedah yang paling berkesan untuk belajar bahasa Arab bagi early beginners macam aunty.Kalau boleh ustaz listkan/senaraikan mengikut keutamaan macam kaedah murid-murid pemulihan belajar bahasa dan subjek lain.

Syukran jazillan Ya Ustaz!!!

aunty
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 3
Registration date : 2008-09-18

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by sallih on Sat Sep 27, 2008 11:59 am

salam aunty.. seronok kan kalau dpt mahir bahasa arab mcm those ppl yg berpeluang belajar di tanah arab or sekolah pondok. mungkin zaman tu dah berlalu bagi saya, tp saya yakin dengan ketekunan semua org mampu menguasai.

man jadda wa jada (betul ke ustaz)

sallih
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 3
Registration date : 2008-09-26

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by zulismail on Sun Sep 28, 2008 5:49 pm

Ahlan wa sahlan ...

Mempelajari bahasa Arab ini, atau mana2 bahasa bergantung juga kepada objektif asalnya. Ada yang bertujuan untuk berkomunikasi, atau untuk kemahiran membaca, dsb.

saya cadangkan kita mula dengan apa yang tergerak dan seronok untuk dipelajari, kerana ia menjadi motivasi untuk melangkah setapak dan setapak lagi ke hadapan.

cuba lihat perbincangan di sini: http://arabic.goodforum.net/salam-perkenalan-introduce-yourself-f1/assalamualaikum-t196.htm#806


kepada sallih, betul tu..
man jadda wajada
sesiapa yang bersungguh2, dia pasti dapat (apa yang dihajati)
insha Allah

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by rasyazana on Tue Oct 07, 2008 12:35 pm

Salam..
Man jadda wa jada..
man kasal pa shala...
huhuhuhu

rasyazana
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 16
Age : 32
Lokasi : putrajaya
Registration date : 2008-10-07

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by zulismail on Wed Oct 08, 2008 11:51 am

wslm


من جد وجد
من كسل فشل



_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by aniswardah on Thu Apr 23, 2009 2:19 pm

salam

ada juga org kata:

من جدَّ وجد
ومن زرع حصد

aniswardah
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 4
Lokasi : Dar al-Hikmah
Registration date : 2009-04-21

View user profile http://aniswardah.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by azie217 on Tue Oct 27, 2009 3:29 pm

ape makna nyer ayat nie
Man jadda wa jada..
man kasal pa shala...

azie217
Baru Je Join
Baru Je Join

Number of posts : 3
Registration date : 2009-10-27

View user profile

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by zulismail on Wed Nov 11, 2009 2:58 pm


من جد وجد
من كسل فشل


siapa yang bersungguh dia akan memperolehi (hajatnya)
siapa yang malas dia akan gagal

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by SeriSerodja on Sun Nov 15, 2009 9:01 pm

Saudara Z,

Bagaimana kita hendak membaca dengan huruf arab yang tak berbaris ?

Boleh beri bimbingan kepada saya?

SeriSerodja
Baru Join Sikit-sikit
Baru Join Sikit-sikit

Number of posts : 14
Lokasi : Hulu Langat
Registration date : 2009-07-07

View user profile http://seri-serodja.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by zulismail on Tue Nov 17, 2009 5:32 pm

rasanya isu ini sudah disentuh dalam forum ni.

kita kene mulakan dengan yang berbaris dulu. maknanya kita kita kene belajar dari tahap paling awal.

kita tak mungkin boleh baca sebagai contoh: كيف حالك
kalau kita memang tidak pernah mendengarnya atau mempelajarinya.
mungkin kita baca kifi atau kayyafa atau kuyyifa dan sebagainya.

bila sudah tahu bagaimana barisnya, barulah boleh baca dengan betul bila kita jumpa perkataan yang sama tanpa baris.

seterusnya, ia bergantung kepada ayat, kedudukan perkataan itu di dalam ayat. contohnya perkataan مدرسة boleh dibaca sama ada madrasah atau mudarrisah. Maka kalau ayat menceritakan tentang guru, maka bunyinya mudarrisah, kalau menceritakan tentang sekolah, bunyinya madrasah.

bila merujuk kepada baris akhir sesuatu perkataan, ia perlu kepada kefahaman nahu. ada masanya madrasah berbunyi madrasatun (cth bila menjadi khabar), atau madrasatan (cth bila menjadi maf`ul bih) atau madrasatin (cth bila menjadi mudhaf ilayh).

_________________
Visit My Website

zulismail
Admin
Admin

Number of posts : 659
Age : 42
Lokasi : Selangor, Malaysia
Registration date : 2008-03-20

View user profile http://www.zulismail.com

Back to top Go down

Re: KAEDAH MEMPELAJARI BAHASA ARAB YANG PALING MUDAH

Post by Sponsored content Today at 1:56 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum